Sidor

fredag 30 januari 2015

Tema rörelse, utforskande arbetssätt, friktion, acceleration

Tema rörelse är just nu på avdelning Grön inriktat på utforskande av friktion,acceleration och lutning. I backen en bit från förskolan så har detta utforskande fördjupats under veckorna som gått. En liten grupp barn på 6 barn har tillsammans med två pedagoger gått till backen med stjärtlappar. 

I backen har aktiviteten varit enorm :-) 
Barnen har eftersträvat att åka så långt som möjligt. Alltså att ha så hög acceleration som möjligt. Rörelseenergin och lägesenergin har påverkats av tyngd, teknik och lutning på backen. När fötterna lyfts upp från marken går det fortare. Barnens undersökande inriktas i åkningen mycket på att hitta balans och jämvikt för att kunna komma långt och åka fort. 
Ett utdrag ur läroplan för förskolan som passar in i detta sammanhang är:
" Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera." Läroplan för förskolan Lpfö 98/10, s.6-7

Vi filmar och fotar barnens aktivitet i backen. Detta blir sedan underlag till reflektion med barnen om de begrepp som de undersöker och utforskar med hjälp av sina egna kroppar och stjärtlapparna i backen. 
Varför går det lättare nu? 
Varför går det trögare nu? 
Vad gör att det går fortare? 
Hur gör jag för att komma längre? 
Hur ser underlaget ut? 
Vilket underlag går fortast?
Utforskandet fortsätter...återkommer med mer bilder och nedslag i detta roliga undersökande och utforskande som fortsätter i backen och i lärmiljön inne och ute på förskolan....

tisdag 13 januari 2015

Interaktiva lärmiljöer - Straffläggning med Zlatan


Då har ännu en termin satt igång och det ska bli väldigt spännande att se vad den har att erbjuda för aktiviteter och spännande utmaningar tillsammans med era barn och er.

Vi på avdelning Gul har under de första veckorna fortsatt att med hjälp av lärplattan/datorn och projektorn i taket dansa loss till alla möjliga dansvideos.
Vi använder oss även av utklädningskläder så att den som vill lätt kan förvandlas och gå in i olika roller exempelvis som en rytande tiger, en vit hoppande kanin eller varför inte en kunna ha en likadan hatt som pandan i låten Timber.

Men det finns så mycket mer man kan använda projektorn till, att se den som ytterligare ett rum för lärande, dvs. som en interaktiv lärmiljö.
Nu när vintern har kommit och det inte längre finns några gröna gräsmattor att spela fotboll på så kan man ju istället ta in denna aktivitet och använda projektorn till att få känslan av ett riktigt mål, inomhus - häftigt.
Även här kan barnen gå in i olika roller, exempelvis en straffskytt, med- och motståndare och en målvakt.
Så har ni tillgång till en projektor – PROVA!

Nu ska vi fortsätta skjuta straffar med Zlatan.
Ses och Hörs!









 







onsdag 7 januari 2015

Nytt år = nya idéer, nya möjligheter och massa lustfyllt lärande

Då var ledigheten över för de flesta. Både barn och pedagoger kom till förskolan med ett leende på läpparna, och fulla av entusiasm, denna morgon. Tänk vad lite ledighet kan göra!

Barnens längtan efter att få komma och träffa alla kompisar igen gick det inte att ta miste på. Det är häftigt att se hur mycket de gillar sin förskola! VÅR förskola! Även pedagogerna var så glada och taggade att få börja jobba igen. Alla leenden, skratt, och all entusiasm smittar av sig och hela förskolan bubblar av liv.

Några barn på RÖD kom på att de skulle göra "dagis-vakter" och ställa vid avdelningens ingång. Varför? Jo, för att inga tjuvar ska komma in förstås. De kan ju ta våra saker, eller förstöra för oss!

Visst talar väl detta sitt tydliga språk? Barnen är glada över att få kicka igång terminen igen. De är fulla av kreativitet och fantasi, och de är rädda om vår förskola!


Hoppas ni haft en ljuvlig ledighet och att ni är lika glada som vi över att terminen äntligen är igång!