Sidor

fredag 28 oktober 2011

Självporträtt

För en tid sedan ritade några av barnen på vår avdelning självporträtt. Det har tittat på sig själva i spegeln; hur ser jag ut, vad har jag för ögonfärg, hårfärg osv. Genom att titta på sig själva i spegeln för att sedan rita av sig själva föddes det naturliga tillfällen till samtal mellan barnen. Samtalen grundade sig i jämförelser om hur de såg ut ex. Du har bruna ögon och brunt hår, och jag har bruna ögon och ljust hår. Din hud är mer rosa än min.

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin identitet och känner trygghet i den" (Lpfö 98/10 s. 9)

För oss blev det tydligt att barnen utvecklade sin identitet i skapandet av självporträtten samtidigt som de i samspelet med kamraterna uttryckte en förståelse för sig själva och sitt utseende. Tankar och reflektioner om att alla såg olika ut var en naturlig del av processen.


Under den gånga veckan hade vi föräldramöte, då passade vi på att be föräldrarna måla självportätt de också. Resultaten ser ni nedan. Dagen efter mötet fick barnen på avdelningen försöka hitta sin förälder.

Att hitta sin förälder var inte helt lätt, men roligt var det. Barnen blev otroligt stolta över sina föräldrars målningar.
-Titta, den har min mamma målat!
- Den har min pappa gjort, fin va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar