Sidor

torsdag 26 januari 2012

Vi undersöker friktion

Äntligen är marken täckt av vit, härlig snö. Barnen älskar att åka pulka och stjärtlapp. För att utmana och stimulera barnen i deras förmåga att skapa, bygga och konstruera dukade vi upp en massa material i ateljén. Av materialet fick de i uppgift att skapa något som de sedan skulle kunna åka på i pulkabacken. Samtidigt som deras fantasi och kreativa förmåga utvecklas får de genom detta en grundläggande förståelse för friktionen mellan snö och olika material. Innan vi steg in i ateljén fick barnen dela med sig av sina hypoteser kring vad man kan åka med i backen.
Genom att duka upp olika material på golvet fick barnen inspiration till sitt skapande. Vi har upptäckt att presenterar vi materialet på detta sätt så fångas barnens intresse för materialen och därmed läggs fokus på skapandet istället för på att finna material.

 Några av barnen valde att samarbeta i sitt skapande. Dessa tjejer tog en plastduk som underlag. Mitt på duken limmade de fast en tygbit som skulle bli sittdelen. På sidorna fäste de handtag från plastpåsar, även snöre till att dra upp pulkan med fästes på åkdonet.
När flickorna sedan provade sin konstruktion i backen upptäckte de att friktionen mellan åkdonet och snön var väldigt liten. Däremot var friktionen mellan dem själva och åkdonet stort.
När det sedan var dags att gå in ville flickorna förbättra sin konstruktion. De använde sig av samma plastduk men fäste andra attiraljer på den. Nästa dag fick de prova sin förnyade konstruktion. Även denna gång fanns där knappt någon friktion mellan snö och åkdon. När flickorna råkade vända på åkdonet, åkte den iväg i backen. De upptäckte att dukens  och underlagets friktion var stor om den plastiga delen låg nedåt.
Genom att på detta sätt ge barnen möjlighet att undersöka sina teorier i praktiken utvecklar de en förståelse för fysikaliska fenomen.


Många fantasifulla åkdon skapades, några med ryggstöd. Väldigt många av skapelserna gick bra att åka på, medan andra gick mindre bra. Många av barnen ville gärna förbättra eller helt skapa nya don att åka på till nästa dag. Några av barnen sa att deras åkdon nog skulle åka fortare om det åkte i en större backe. Detta tyder på att de har en förståelse för tyngdkraften och dess påverkan på pulkaåkning. Det är häftigt vilka kunskaper barnen har, det gäller bara för oss att synliggöra och medvetandegöra dem. Gör vi det kan vi sedan utmana dem vidare i deras naturvetenskapliga utveckling.

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen" (Lpfö 98/10 s.10)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar