Sidor

tisdag 30 augusti 2011

Skogsfynd

Idag gick vi en sväng till skogen på förmiddagen. Det byggdes kojor, klättrades i träd och i berg. Tordyvelsjakt och bärplockning var även det populärt bland många av barnen.
När vi kom tillbaka till förskolan la vi upp våra skogsfynd på en bricka. Genast började några av tjejerna sortera och klassificera dem genom att lägga dem i olika högar samtidigt som de satte ord på det de sorterade. Att iaktta och sedan sortera och klassificera föremål är de första stegen i naturvetenskapligt och matematiskt tänkande. Denna övning lägger grunden för senare geometri, algebra och statistik. 
Inledningsvis sorterades fynden i tre högar; kottar, små bär (lingon och rönnbär) och stora bär (nypon).

     
För att utmana barnen och för att hålla kvar deras intresse bad vi dem sortera dem på något annat sätt då sorterades de små bären i två olika högar; ljusröda och mörkröda, och nyponen fick ligga kvar. En flicka började sortera nyponen i olika glasburkar: - här lägger jag de stora, här ligger små och i den lägger jag de som är mittemellan. Flickan jämför storleken på nyponen varigenom hon "utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar" (lpfö 98/10 s.10).

- Nu är bären sorterade i många olika kategorier, kan man sortera kottarna på något annat sätt?


- Nej, alla är ju kottar.
- men om ni tittar på dem lite närmare, och känner på dem.
- Hur ska man sortera dem?
- Jag vet inte, prova!
Efter bara en liten stund börjar en av flickorna sortera kottarna i tre högar: små kottar, ekorrätna kottar och stora kottar.
- Det gick ju!
- ja, men titta på de här! En är stor och en är liten men de är ändå samma.
- Hur menar du då?
- Den stora är inte en stor fast den är större.
- Menar du att den större av dem inte ska ligga bland de andra stora kottarna?
- ja, den ska vara liten.
Otroligt va! Man blir lika förundrad varje gång över dessa kloka kommentarer. Flickan samtalar om, och påvisar sin förståelse för naturvetenskap. I läroplanen för förskolan står följande mål:

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilj, utforska, dokumentera, ställa frågot om och samtala om naturvetenskap"  (lpfö 98/10 s. 10)

Skogsfynden har vi nu sparat i burkar som vi senare kan prova att sortera igen, hur blir det då? Ja, det återsår att se. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar