Det är så spännande med vatten
Det är förmiddag på yngrebarnsidan, några barn har valt att måla i ateljen. Där finns vattensprutor för att spruta vatten på vattenfärgspuckarna. Två av barnen upptäcker vad som händer när en pedagog använder en vattenspruta, de byter då fokus från måleriet och vill prova att spruta vatten. Det är inte helt enkelt att samtidigt hålla i vattensprutan, trycka på knappen och sen rikta strålen, men barnen provar och efter en stund behärskar de alla momenten, det är så spännande att se vad som händer när vattnet träffar olika mål. Pedagogen föreslår att de ska följa med till vattenrummet, där upptäcker ett av barnen att det händer något på ytan till spegeln när vattnet träffar den.
När barnen får möta en tillåtande atmosfär får de möjlighet att utforska det de är intresserade av. Barnen fick i den här situationen möjlighet att tillsammans utforska tekniken att använda en vattenspruta. När de sprutar vattnet mot spegeln utforskar de hur vattnet bryter ljuset på ett anorlunda sätt än spegelglaset.
" Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap, ...genom enkla fysikaliska fenomen,... samt utvecklar sin förmåga att utforska hur enkel teknik fungerar"
(Lpfö 98/10 s 10)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar