Oj oj oj vad härligt det kan vara att jobba med ett projekt med barnen. När man upptäcker att det finns en mening med det man gör, det är en stor belöning.
Vi har nu jobbat med våra böcker under den största delen av denna termin. Vi startade lite försiktigt och tänkte att kanske, om vi har tur, så kommer barnens nyfikenhet och intresse finnas kvar mot slutet av terminen. Just nu känns det som att det inte finns något slut. Var ska projektet sluta?
Just nu läser vi barnens böcker och ofta vill de själva läsa dem för varandra.
- kan du läsa min idag på vilan? Är vardagsmat i våra öron.
Inte bara den vars bok läses är i djup koncentration, utan även alla de barn som lyssnar är insatta. De ställer frågor kring författarens process.
- hur gjorde du den där? Varför skrev du om det där? Vad var svårt? Var det roligt att skapa boken?
Ja, det blir fantastiska samtal kring böckerna och det är inte längre vi som leder dem, utan barnen själva. De visar ett genuint intresse för sina kamraters skapelser. När andra visar detta engagemang och intresse för en stärks deras tilltro till sin egen förmåga. Samtidigt utvecklar barnen sin förmåga att reflektera samt sin sociala och kommunikativa förmåga. Att få känna att man fått berätta sin historia och att andra faktiskt vill höra den stärker barnen enormt mycket. De vågar och vill berätta om sina skapelser.
Andra saker som vi upptäckt vid läsningen av dessa böcker är att barnen även ställer frågor kring ord de inte förstår till författaren. Författaren förklarar ordens innebörd på ett sådant sätt att den som frågat förstår. Det är häftigt! Det finns ingen prestige, och alla vågar fråga. Däremot har vi märkt att detta inte sker i samma utsträckning när vi läser de "vanliga" böckerna. Hur kommer det sig? Eller är det så att vi inte tar oss tid att förklara och då vill de längre inte fråga?
Jag tror att pedagoger ofta har som mål att plöja igenom boken, helst utan avbrott av frågvisa barn, och då missas viktiga tillfällen till lärande!
Nu försöker vi ta tillvara på barnens genuina intresse för varandras verk, men även barnens stolthet för sina verk. De ska få sprida sin berättelse!
Det var allt för denna gång!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar