Sidor

måndag 17 juni 2013

matematiken finns överallt

Snart är det midsommar och detta ska självklart firas även på förskolan.
Inför detta firande har varje avdelning lite olika ansvarsområden. Det finns mycket som ska fixas och trixas med. I detta fixande är barnen förstås delaktiga.
De äldsta barnen ska baka en tårta som alla barn, personal och föräldrart ska bjudas på. Barnen har bakat tårtbottnar under en veckas tid nu. I själva bakandet är det såklart massa matematik: mängd, volym, antal osv. men det var inte det jag tänkte berätta om här.

Inför midsommarfirandet behövs andra saker också för att kunna servera tårta, kaffe och annan dryck. Till detta behövs förstås papptallrikar, muggar och plastskedar. Genom att tillsammans med barnen åka och handla det som behövs får barnen möjlighet att utforska sitt närområde samtidigt som de övas i att ta ansvar för sig själva samt för gruppen.

I läroplanen för förskolan poängteras vikten av att matematik ska få upplevas och utforskas i meningsfulla sammanhang, och visst blir det meningsfullt och lustfyllt i en vardaglig situation?

"Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att upptäcka och använda matematik i meningsfulla sammanhang" (Lpfö 98).

Vi var 6 barn och 2 pedagoger som åkte buss ner på stan för att sedan gå ca en kilometer till affären. Med oss hade vi en inköpslista.
När vi klev in i affären började vi fundera på hur vi nu skulle hitta alla varor. Vi såg att det fanns en stor karta på väggen där de olika "avdelningarna" i butiken var utmärkta, men på vilken avdelning fanns papptallrikar och muggar?


 Som tur var fanns det sök-terminaler strategiskt utplacerade i hela butiken. på dessa kunde man söka efter de varor man behövde. Barnen började med att skriva in servetter. När detta var klart dök kartan upp och de kunde se var deras placering var i förhållande till varan. Perfekt! Nu gällde det att orientera sig i butiken utifrån den information de hade.

Barnen orienterade sig till servetterna, men hur många paket skulle de lägga i korgen? Vi behövde 200st, men det var endast 50st i varje paket?
Barnen hjälptes åt att räkna och till slut kom de fram till att 4 paket blev bra. Sedan var det dags för nästa vara. Vi letade reda på nästa sök-terminal, även papptallrikar, skedar och muggar lyckades barnen orientera sig till. I detta letande och sökande fick barnen möjlighet att öva sin rumsuppfattning samt sin förmåga att lokalisera sig i sin omgivning.
 
Att plocka antalet plastmuggar var lite krångligt. förpackningarna innehöll 80 muggar. Hur ska vi få till 200? Vi fick låna fingrar av varandra för att kunna räkna ihop alla dessa tiotal, och till slut blev det 3 förpackningar muggar.



 

 

 Efter att alla varor var nedplockade i korgen var det dags att betala.¨Men hur många kassar skulle vi ha? Hur mycket ryms i varje kasse? Att försöka uppskatta varornas tyngd och volym i relätion till kassen var inte helt lätt.
Vi köpte två kassar och alla varor fick plats. Vilken tur!

Sedan var det dags för hemfärd.
Detta var en mycket lyckad aktivitet.
Matematiken blev vardagsnära och meningsfull. Barnens möjlighet att ta ansvar får dem att växa och vilja ta mer ansvar. Vilka fantastiska barn vi har på förskolan. Häftigt att de kan orientera sig och hitta varorna själv i den enorma butiken. Vilken tur att vi har en så modern butik!
Barnens förmåga att skriva kom verkligen till nytta...roligt och upplyftande för barnen. De upptäckte att deras förmåga att skriva och läsa är viktig och den gör nytta i vardagen.

Trevlig midsommar allihop!

 

1 kommentar:

  1. Men tänk - att det i själva verket finns så medvetna kompetenta pedagoger som tar tillvara allt detta! Det är ju pedagogen som visar barnet till källan där det själv dricker sen.....tummen upp för alla underbara människor som arbetar i föskolan!

    SvaraRadera