Sidor

måndag 26 mars 2012

Barbie, Ken och digital kompetens

Två flickor, 5 år gamla, har skrivit ett blogginlägg utifrån deras foton på Barbie och Ken. De har fotat själva, samt lagt in bilderna i inlägget. Flickorna har själva skrivit några ord till några av bilderna. Vi har tidigare skrivit om att vi ingår i ett pilotprojekt som innefattar datorer. Tanken är att förskolan ska hänga med i sin samtid och tekniken och medierna som den erbjuder. Vi ser datoranvändandet som ett redskap i barnens lärande. Det handlar även om att få barnen att känna sig trygga med datorerna så här i början. Med datorns hjälp kan deras intressen få ett större sammanhang. Vi har möjlighet att utmana och stimulera dem vidare i deras intressen när vi låter dem ta bilder, lägga in på datorn, överföra dem till bloggen och sedan fundera kring vad de fotat och hur de tänker kring dem. Ofta har man som pedagog känslan av att man inte riktigt tar barnens intressen på allvar eftersom man själv saknar intresse för det eller helt enkelt saknar kunskap om det. Genom att arbeta på detta sätt visar vi respekt för deras intressen, de får vara experter på sitt område och vi kan utmana dem vidare tack vare våra kunskaper kring datorerna.

bila (flickorna berättarna att de srivit att Barbie och Ken åker bil på denna bild)
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
pppppppppppppppppppppppppppppppppppppppp
nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
sssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss
 
vv


barbi




Genom att använda datorn och andra digitala resurser som en naturlig del av verksamheten får barnen möjlighet att utveckla sin digitala kompetens.

1 kommentar:

  1. Det är så roligt när dom får leka med tekniken!

    SvaraRadera