Sidor

måndag 5 mars 2012

Bygg och konstruktion

Det är tidig morgon på förskolan vi har precis ätit frukost. Under frukoststunden har ett barn berättat att vår lokalvårdare fyller år och har bjudit på tårta, tilläggas kan att det är en av de mest intressanta personer, enligt honom på förskolan. Han är ofta med henne och städat. Han vill gärna förära henne på födelsedagen genom att bygga något till henne. Vi går till byggrummet där han börjar konstruera. Han bygger ett torn med olika former, klot, cylindrar och cirklar. När han bygger tornet vet han att det behöver ligga en balansplatt på den stora cylindern för att kunna bygga vidare. När han placerar bollen på balansplattan rullar den av, pedagogen ger honom den korta cylindern och föreslår att han ska placera den på plattan innan bollen, det fungerar. Nästa moment upprepar han med en ny cylinder och en boll. 
Men bygget är inte tillräckligt stabilt upptäcker han, då plockar han fram ytterligare erfarenhet från tillfällen i ateljen då han fått utforska hur han får material att fästa ihop. Nu föreslår han att vi går till ateljen där han vet att det finns lim. Visst blev det en fantastisk fin konstruktion han byggt och lyckats göra stabil.


”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga och utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” (Lpfö 98/10 s. 10)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar