Sidor

torsdag 10 november 2011

ABCD

Ibland lyckas man fånga ögonblicket då det abstrakta blir konkret, när det som sägs får en mening och bildar ett sammanhang. Ett exempel på detta är dessa två tjejer som går fram och tillbaka på golvet på de bokstäver som vi tejpat fast där. Först tror vi att de leker "inte nudda mark", men vi blir nyfikna på varför de stannar till på bara några av bokstäverna och inte på alla.
Jag går fram till dem för att höra vad de säger och hör då att de säger en ramsa samtidigt som de trampar på bilderna

A B C D - Råttmor kokar te



E F G H - Barnen tittar på

I J K L - Får vi ost i kväll?
M N O P - Ni får pappa be
Q R S T - Pappa kommer se
U V X Y - Är min gubbe kry
Z Å Ä Ö - Hit med ost och bröd - Katten är ju dö´!

Vikten av den dagliga samlingen blir tydlig här. På samlingarna är sånger, ramsor och olika språklekar ett givet inslag som alltid är uppskattat. Genom att leka mycket språklekar utvecklas barnens förståelse av språk. De utvecklar en förståelse för att språket är uppbyggt av mindre enheter, samtidigt som deras förståelse för språkljuden (fonem) och bokstäverna (grafem) samt sambandet dem emellan utvecklas. Genom att leka med språket på detta sätt blir leken med skriftspråket en naturlig del av den dagliga verksamheten.

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa förmåga" (Lpfö 98/10 s.10)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar