Sidor

onsdag 30 november 2011

Kaktusjakten

Barnen på äldrebarnssidan har fått låna en musiklåda från musikmuseet. Den innehåller massa olika instrument, både sådana som vi känner igen och sådana som är helt nya för oss. Lådan har vi till vårt förfogande i två veckor. Vi är redan inne på den andra veckan vilket innebär att vi snart kommer att lämna ifrån oss den igen. Många av instrumenten i lådan kan man skapa själv av olika skräpmaterial vilket vi helt klart kommer att göra. Intresset för musik och för instrument är mycket stort bland våra barn, de älskar att spela till sångerna vi sjunger.
Vi har arbetat med instrumenten på flera olika sätt, dels har barnen fått undersöka och utforska dem på egen hand men vi har även lekt orkester med dem. Vi anser att man genom musiken och instrumenten utvecklar tillit till sin egen förmåga samtidigt som tålamodet och förmågan att arbeta i grupp stimuleras. Arbetet med musiklådan har utvecklats till ett litet projekt som kommer att fortsätta långt efter att lådan återlämnats. Vi har insett glädjen och nyttan av instrument i verksamheten, samtidigt som vi återigen medvetandegjorts om hur allt bildar en helhet. Kan man ta tillvara barnens intressen och sug efter att söka nya kunskaper kan arbetet med instrument leda till ett ämnesövergripande arbete där matte, svenska, naturvetenskap och teknik, skapande och rörelse blir sammanhängande och därmed blir lärandet mångsidigt.

I musiklådan fanns ett regnrör som var gjort av en kaktus vars piggar tryckts in, och sedan hade röret fyllts med ris eller småsten. Instrumentet gav ett härligt, lugnande ljud som kunde liknas vid ljudet av regn.

- Kan vi också göra en sådan? (barn)
- ja, men hur ska vi göra då? (pedagog)
- vi måste hitta en kaktus. (barn)
- Hur ska vi hitta en kaktus? (pedagog)
- Vi får gå på kaktusjakt! (barn)

"Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper" (Lpfö 8/10 s.6)

Nästa dag blev det då dags för kaktusjakt. Vi inledde med att prata om var och hur kaktusar lever. Barnen sa att de nog växte i öknen, eller i djungeln. Var kunde man då finna kaktusar på förskolegården? I sandlådan förstås! Nej, där fanns ingen. Barnen gick och letade på baksidan av förskolan och kunde tillslut finna en liten kaktus.

- Kan vi göra regnrör av de här? (pedagog)
- Nej, de är för små. De måste växa först. (barnen)
- Vi måste gå på vattenjakt nu. Jag går och letar. (barn)
- Nej, man ska ge den växtnäring. Då växer den. (barn)
- Här kommer jag med vatten, nu växer den. (barn)

Vi kan inte riktigt få syn på om kaktusen växer eller inte när den har vattnats. Hur som helst så växer den sig inte tillräckligt stor. Barnen anser att kaktusen måste bli lika stor som regnröret i musiklådan innan vi kan skapa ett eget. Vi bestämmer oss för att ta in kaktusen i värmen.

- Så här lång ska den bli först. Vi måste vattna mycket! (barn)
- Hur ska vi se när och om den växer? (pedagog)
- Vi får mäta. (barn)
- Hur då? (pedagog)
- Med måttstock. (barn)
- Kan vi göra på något annat sätt? (pedagog)
- Vi kan rita på röret. (barn)

I jämförelsen av längden på kaktusen och på regnröret utvecklar barnen sin förmåga att använda matematik i vardagliga situationer.

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang" (Lpfö 98/10 s.10)



 I ateljén skapar vi ett rör som vi kan använda som referens i vårt mätande av kaktusen eftersom det lånade regnröret snart ska återlämnas. Efter helgen vill några av barnen genast mäta om kaktusen vuxit. Ett av barnen har varit borta föregående vecka och förstår därför inte vad som ska göras. Vi ber en av de andra barnen berätta om syftet med kaktusen. I sitt berättande vill hon även visa upp regnröret för att sammanhanget ska bli förståeligt.

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra" (Lpfö 98/10 s.10)

Sedan börjar de mäta kaktusen mot deras referens, röret. De gör en markering med pennan för att senare kunna synliggöra tillväxten.
 
- Nu måste vi vattna och se om den växer. (barnen)
 
Visst är det intressant att se hur barnens drivkraft och motivation att söka ny kunskap kan leda oss till så roliga projekt! Vi hoppas att intresset för kaktusen fortsätter, och så får vi väl se om det händer något med den. Gör det inte det så blir det intressant att se vart barnen tar oss då!
 
Roligt att så många läser vår blogg! Ni får gärna kommentera, komma med tips och ideér, eller bara lämna ett avtryck! Vi uppskattar all feedback!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar