Sidor

måndag 14 november 2011

Du är FIN!

Vi skriver mycket i bloggen om vårt gruppstärkande arbete just nu. Kanske kan det låta som om vi inte gör annat än arbetar med det, men det gör vi...i massor. Dock är det gruppstärkande något som ständigt finns med i allt vi gör till lika stor del som det individstärkande.

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till och leva sin in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra" (Lpfö 98/10 s.10)

I torsdags satt vi i mindre grupper och tränade på att ge och ta emot komplimanger. En fick sitta i mitten medan kompisarna satt i ring och sa komplimanger. Att komma på någonting positivt om kompisarna var inte helt lätt, och många upprepningar blev det. Vi tror att detta är något som vi får fortsätta öva på, både att ge och ta emot!

Komplimangerna bestod denna gång till stor del av saker som barnen har gjort eller hur de ser ut, alltså ytligheter. Genom att istället uppmärksammma personen bakom prestationer och utseende stärker man självkänslan. Vi får se det som att detta är något som vi alla kommer att bli bättre på ju mer vi arbetar med det. Det är viktigt att vi lär oss att uppmärksamma personen istället eftersom självkänslan annars riskerar att knytas till andras värderingar.
Genom att arbeta med att ge varandra komplimanger och uppmärksamma varandra stärks både gruppen och individen i den. Dessutom märkte vi pedagoger att detta är något som vi också måste träna, både på att uppmärksamma barnen och ge dem komplimanger men även att uppmärksamma varandra. Se det kollegorna gör och ge dem positiv feedback på det. Detta stärker en och skapar en positiv arbetsmiljö.
Personer som får mycket positiv bekräftelse får även en stärkt självkänsla och självförtroende.

Att arbetet på förskolan i mångt och mycket handlar om ett ämnesintegrerat arbete är tydligt i allt vi gör. När övningen genomfördes satt pedagogerna i sina grupper och antecknade barnens komplimanger. När det sedan var pedagogens tur att sätta sig i mitten för att få komplimanger fick barnen anteckna.

FIN. Detta skrev en 4-årig pojke och en 5-årig flicka tillsammans. De lyssnade på ordet, på dess olika delar och kopplade ihop fonemen med grafem. Nästa steg blir nu att utmana dessa barn som kommit så här långt i sin språkutveckling.


1 kommentar:

  1. Härligt att läsa! Mycket intresant och tänkvärt.

    SvaraRadera