Sidor

fredag 18 januari 2013

Vi är på uppdragsjakt!

Ibland kan det bara få vara häftigt att utforska...man måste inte alltid förstå.

Vi har många gånger skrivit om att vi arbetar med att barnen får välja vad de vill göra på förmiddagarna utifrån olika erbjudna aktiviteter. Aktiviteterna är valda av oss vuxna, men alltid utifrån det som vi sett intresserar, förbryllar och lockar barnen just då.
I veckan var ett av valen hos de äldsta barnen på förskolan att arbeta med appen Aurasma, där man arbetar med Augmented reality, efter morgonsamlingen.

Innan barnen kom in i rummet där detta skulle ske,hade en pedagog förberett korta videoklipp som barnen skulle hitta genom att de scannade av olika objekt.
Objekten hittade de genom ledtrådar i videoklippen.

Några av videoklippen innehöll uppgifter medan andra bara var ledtrådar för att finna nästa klipp.

I detta arbete fick barnen möjlighet att utveckla sin förmåga att samarbeta när de löste gemensamma uppgifter samt i tankearbetet för att hitta objekten. Det samtalades intensivt och alla hjälptes åt.

De fick möjlighet att utveckla sin matematiska förmåga i en uppgift där de skulle ta reda på vad 1 sko plus 2 skor blev. Ett barn hämtade två skor och ett barn hämtade en. De kom fram till att svaret på uppgiften blev 3. Perfekt! Dags för nästa ledtråd!

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar"
(Lpfö 98/10 s.10)

Detta var första gången vi provade att arbeta med appen Aurasma, men absolut inte sista gången. vi ser oerhörda möjligheter med detta sätt att arbeta. Dessutom är det perfekt att göra ute, det krävs bara lite förberedelse.
När aktiviteter är ämnesövergripande och mångsidiga blir de meningsfulla och lustfyllda. Genom att blanda in praktiskt, konkret, kroppslig med digitalt öppnades nya möjligheter att utforska omvärlden, samt nya sätt att se på sin omgivning.

Bakom varje aura gömde sig olika små uppdrag eller uppgifter bl.a fick barnen dansa Gangnam style. De fick dansa till videon på youtube när detta var klart kom nästa ledtråd.



 
Vi övade även på höger och vänster samt läges beskrivningar när de skulle hitta de olika objekten.
En ledtråd var: ställ er med näsan mot bilaraffischen. Sträck ut vänster arm. Ta 3 steg åt det håll som din arm pekar. Nu ska ni hitta något som ett barn skapat med hjälp av silkespappr, tapetklister, och denna har använt sig av rött, blått och gult.

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning..."
(Lpfö 98/10 s.10)
 
Barnen hittade objektet, och bakom nästa aura gömde sig återigen något spännande.
Svårare än så behöver det inte vara! Ibland räcker det med att det är häftigt och nytt. Det fångar barnens intresse och vid nästa tillfälle är det dags att utmana barnen i detta.
Kanske får barnen skapa egna auran nästa gång, samt uppgifter och små uppdrag till?
Även QRkoder är något som barnen visar stort intresse för. De fungerar på liknande sätt och även de är något som barnen själva kan skapa.
Att arbeta på detta sätt fördjupar och förhöjer verkligheten, Augmented reality helt enkelt!
Det finns så mycket vi går miste om när vi inte tar vara på barnens inneboende nyfikenhet och lust att lära. Barnen har enorma kunskaper inom sig som måste få fördjupas och förhöjas. Om vi har möjlighet, som vi alla bör ha, så ska vi berika barnen med ytterligare ett språk, ett ytterligare uttryckssätt: det digitala!

"Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik. Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning"
(Lpfö 98/10 s.7)

Förutom en del arbete med digitala verktyg har barnen varit på utflykt till pulkabacken där det grillades korv och åktes massvis. Vi har även fortsatt att planera inför kommande bokmässa som ska äga rum på förskolan. Det har dansats i massor...Gangnam style förstås. Snart är det dags för barnen att göra en egen gangnam video, lär bli grymt!

Trevlig helg allihop!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar