Sidor

fredag 22 februari 2013

Animerad film

Att bygga lego är fantastiskt roligt och väldigt utvecklande på många sätt. Dels kan det vara väldigt kreativt och fantasifullt, men det kan även vara strukturerat och ett sätt att träna på att följa instruktioner på.
I skapandet med lego utvecklar vi vårt logiska tänkande, vår matematiska förmåga samt vår förmåga att lösa problem. I konstruktionen med lego använder vi oss av olika tekniker och vi utvecklar vår förståelse för hur vår omvärld är uppbyggd.

Lego är roligt och inspirerande på många sätt. Men även när det gäller lego så behöver barnen utmanas och stimuleras för att utvecklas. Lego kan vara så mycket mer än bara bygg och konstruktion.

Vi är lyckligt lottade att ha en vikarie hos oss som är fenomenal på att bygga med lego. Detta har inspirerat barnen till att bygga mer, större och mer detaljrikt.
Men vad gör vi med alla dessa skapelser? Vi har sett att barnen berättar en historia kring, eller om, det de har byggt. De leker med sina konstruktioner. Hur utmanar man dem vidare?

Intresset har varit stort bland några av barnen på avdelningen med 4-6 åringar att ta bilder på sina skapelser, och de har även skrivit berättelser om dem. Nu var det dags att ta nästa steg.
Vi presenterade förslaget att göra en animerad film med skapelserna. Två barn nappade direkt, men hur får vi skapelserna att röra på sig?
Hur gör man en animerad film?

Efter att ha tittat på animerade filmer med lego, samt luskat lite i hur man kan göra animerad film, var det dags. Med en vuxen till sin hjälp fick barnen sedan börja sitt filmskapande. De började med att göra en tankekarta och en berättelse/manus. Filmen gjordes sedan i iMotion.
Barnen visade stolt upp det de skapat för de andra barnen. Eftersom filmen i detta läge inte hade något ljud, pratade de till den.

Nästa dag ville de lägga på ljud. Hur gör man det? Och vad skulle de säga? Manus måste skrivas!
Vi importerade filmen till iMovie där ljud och ljudeffekter lades till. Självklart ville barnen sedan visa sin film för resten av barngruppen. Applåder och komplimanger haglade över de två filmskaparna.
De fick även svara på en hel del frågor om hur de gått tillväga. Hur la de på ljud? Hur fick de legofigurerna att röra på sig.

Ja, som ni förstår kommer det bli en hel del animerad film framöver. Nu har vi två experter i barngruppen som ska få sprida sina kunskaper och erfarenheter. Att ta till vara varandras kompetenser är lika viktigt bland barn som hos vuxna.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar