Sidor

fredag 15 februari 2013

Samarbete och aritmetik

Fingu är en app som de äldsta barnen visar stort intresse för under en tid. Idag tog vi steget till att arbeta med appen gemensamt.
Vi projicerade iPadens bild på väggen. Barnen skulle denna gång använda sig av sina händer, istället för av sina fingrar.
En pedagog stod vid iPaden och tryckte sina fingrar på skärmen i takt med att barnen la på sina händer på väggen.

Syftet med övningen var att barnen skulle samarbeta medan de spelade. Till en början handlade det mycket om att bara lägga på sina händer så fort som möjligt, utan att kommunicera med sina kamrater. Efter en stund såg de nyttan av att prata sinsemellan innan händerna lades på, då plötsligt matchade antalet händer med frukter.

Spelet är egentligen en övning i aritmetik, dvs grundläggande matematik. I Fingu får barnen uppleva antal på ett nytt sätt. Antalet frukter på skärmen ska kopplas ihop med antalet fingrar, eller i detta fall händer. Att räkna till 3, 5 eller 7 är inte samma sak som att förstå vad 3, 5och 7 står för. I detta spel blir det tydligt.

"förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring. " (Lpfö 98/10 S. 10)

Genom att barnen fick samarbeta i spelet höjdes svårighetsgraden vilket var roligt. Det var även roligt att som pedagog vara aktiv i barnens spelande, vilket annars kan vara svårt då man står vid sidan av.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar