Många tankar väcks till liv under ett pågående projekt..
Med utgångspunkt från sagorna "Mitt i natten", "Bockarna Bruse" och "Bilarna Bruzzo" har vi valt att erbjuda barnen 2-3 år olika aktiviteter kopplade till sagorna. I små grupper om 2-3 barn har de under några veckors tid lekt sagorna "Bockarna Bruse" och "Bilarna Bruzzo" med stöd av musik eller så har de lekt med rekvisitan till teatern "Mitt i natten". Något som vi sett kommit igen i båda sagorna är att någon först är liten och rädd för någon som är skrämmande och hotfull. Sedan vänder rollerna och den lilla tar makten och jagar bort hotet. Det som varit återkommande i barnens lekar utifrån sagorna är att de oftast väljer att iklä sig rollen som den lilla när denna vinner över hotet.
Vi har valt att använda lärplattan som ett verktyg när vi filmat lekarna och sedan tittat tillsammans med barnen och reflekterat. Bockarna Bruse, trollet, Lilleman och de andra djuren i Mitt i natten finns med i vardagen på avdelningen. Barnen sjunger, leker, bygger, skapar i lera och lever sig in i rollerna i sagorna. Vi har nu kommit till en fas i projektet då vi kan dra paralleller till hur barnen övar sig i det relationella lärandet och samspelet. Sagans roller finns också i vardagen på avdelningen. Att vara den lilla rädda och utsatta kan alla förlika sig med och även den hotfulla skrämmande rollen använder sig barnen av.
Hur kan vi använda sagan som väg mot att skapa gemenskap och relationer med ömsesidig respekt? Kan vi använda oss av de etablerade rollfigurerna som barnen identifierar sig med och visa på nya vägar? Kan barnen själva prova på nya lösningar i sagans värld? Vad är rädsla och är det farligt i sig? Är det dumt att skrämmas och hota? Hur säger man ifrån konstruktivt när man samtidigt känner sig rädd och hotad? Vad ska vi med makten till när vi vunnit den? Vad är det barnen söker när de vunnit över hotet? I båda sagorna infinner sig glädje och gemenskap med vänner. Hur hjälper vi barnen till glädje och gemenskap? Hur får man fiende att bli vän? Och hur blir vi vän med trollet, traktorn, vargen, tigern och krokodilen? Eller kanske snarare..hur blir vi allihop delar av gemenskapen bockar, bilar, kaniner och Lillemän?
Detta är bara några av de frågor vi ställer oss mitt i processen.
Vi har också satt upp övergripande mål och syften med projektet. Vi vill med projektet fördjupa barnens lärande. Flera både språkliga och matematiska begrepp fördjupas genom barnens lekar. Lärandet bildar en helhet genom barnens lekar och det lustfyllda lärandet som sker när de upplever de val de gör som meningsfulla. När leken och lärandet bildar en helhet.
Vi använder oss också av lärplattan som ett verktyg i projektet för att stödja barnens undersökande och utforskande lek.
Kom gärna med tips och idéer...kanske har ni jobbat med liknande projekt tidigare? Lärplattan är ett nytt verktyg för oss så kom gärna med tips på hur vi kan fördjupa arbetet i projektet med stöd av lärplattan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar