- Du får inte vara med!
- då får inte du komma på mitt kalas!
Kommentarer som dessa används av en del barn på storbarnsavdelningen. Detta var något som vi pedagoger kände att vi genast skulle ta tag i eftersom många av barnen blev ledsna. Hur skulle vi då göra? Räcker det att ta upp detta på en samling? Kanske, men vi tänkte att vi pedagoger även dramatiserar för barnen och sedan samatalar med dem utifrån det. Detta gamla kinesiska ordspråk sammanfattar vår tanke med detta väldigt bra:Det jag hör - det glömmer jag
Det jag ser - det kommer jag ihåg
Det jag gör - det förstår jag
I användandet av drama kommer olika synsätt fram. Abstrakta teorier om verkligheten förkroppsligas genom agerandet, och med detta till grund kan samtal föras utifrån känslor, upplevelser och tankar. Tre av oss pedagoger spelade upp några scener ur Stina och Carin Wirséns bok "Leka Tre". Boken har vi tidigare läst för barnen. Vi ansåg att innehållet i boken skulle passa vårt syfte väldigt bra. Dels känner barnen ofta igen sig i bokens handling och likaså i dramatiseringens.
Stolar var uppradade så att alla barn hade en plats att slå sig ned på framför scenen. Vi pedagoger var laddade för vårt uppträdande. Vi hade övat en del, och kände oss faktist lite nervösa. Vi hade pratat om hur viktigt det var att dramatisera med mycket inlevelse och olika tonfall i rösten. Rörelserna var också viktiga för att budskapet skulle gå fram hos publiken.
När ridån gick upp satt barnen som förstenade. De följde varje rörelse, varje ord och känsla med häpnad. Vi hade fångat dem!
Efteråt satte vi oss ned för att prata om det de just sett. Vi upptäckte att många hade något att säga om dramatiseringen. Några barn pratade om vad de tyckte om själva upplevelsen, de tyckte att det var roligt. Medan andra kopplade upplevelserna till sina egna erfarenheter, de tyckte att det var tråkigt och sorgligt att några var elaka och inte lät alla vara med.
Vi tror att intresset för denna uttrycksform är stort hos barnen eftersom den ligger nära deras egen lek, och kan då lättare relatera och ta till sig innehållet.
Nu vill vi ha tips av er föräldrar, hur tycker ni att vi ska arbeta med detta? Hur gör ni andra som arbetar på förskola eller skola. Massa tips tack!
Trevlig helg!
Vi tror att intresset för denna uttrycksform är stort hos barnen eftersom den ligger nära deras egen lek, och kan då lättare relatera och ta till sig innehållet.
Nu vill vi ha tips av er föräldrar, hur tycker ni att vi ska arbeta med detta? Hur gör ni andra som arbetar på förskola eller skola. Massa tips tack!
Trevlig helg!
Jätteviktigt ämne, superbra att ni introducerar och arbetar med detta. Det kommer upp saker ibland här hemma som någon kompis sagt eller gjort. Viktigt att hela tiden föra en dialog om hur man är en bra kompis! Mera liknande diskussioner och reflektioner!
SvaraRaderaBra att ni jobbar med detta! Tror nog att man måste hålla på med det ett tag, på olika sätt, så att barnen får tid för reflektion. Viktigt ämne!
SvaraRadera