En dag på förskolan är full av tillfällen till lärande och till reflektion. Ofta är det i dialogen med kamraterna som kunskapen kommer till uttryck. Under en helt vanlig lunch på förskolan kommer deras kunskap till uttryck i ett naturligt sammanhang vilket tyder på att deras lärande är mångsidigt och sammanhängande.
En pojke har upptäckt att morotens olika delar smakar olika. Han smakar på de olika delarna och inser då att det är den mittersta delen som han gillar bäst.
- Det är nog härifrån smaken kommer! (pojke)
- Hur menar du? (pedagog)
- Ja, att smaken kommer från mitten och sprider sig till det runt om. Men hur sätter de ihop morötter egentligen? (pojke)
- De olika delarna menar du? Jag vet inte, vad tror du? (pedagog)
- Inte i affären, men de växer kanske inifrån och ut. (pojke)
Samma pojke lägger ihop sina bestick och säger att han byggt en båt. När han samtalar om båten visar han tydligt att han har förståelse för vad som sjunker och flyter. Han kan koppla det han tidigare sett och upplevt till ett större sammanhang.
- Titta, jag har byggt en båt, men den kan inte flyta (pojke)
- varför inte? (pedagog)
- För att stål kan ju inte flyta (pojke)
Under samma lunch upptäcker plötsligt en tjej att våra tallrikar bildar en form.
- Titta, vi sitter som i en triangel!
"Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtal och reflektera" (Lpfö 98/10 s 7)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar