Vi har hittat en naturlig samlingsplats vid "trädrumpan"
Därefter börjar leken och lärandet med ett utforskande av stenar, kottar, mossor, löv, pinnar, svampar, bär och insekter. Barnen jämför storlek, form och färg på naturmaterialet. De sorterar oftast efter egenskap och likhet i form och färg. Till en börja med har vi pedagoger varit intresserade av hur barnen själva sorterar naturmaterialet i enlighet med sina egna kriterier.
Sortering av pinnar i längd på förskolan Några pinnar blev till bokstaven A, när en pojke samlat bokstavspinnar |
Några bräder i skogen blir en naturlig balansgång.
"Barnen ska kunna växla mellan olika aktiviteter under dagen. Verksamheten ska ge utrymme för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och lärande såväl inomhus som utomhus. Utomhusvistelsen bör ge möjlighet till lek och andra aktiviteter både i planerad miljö och i naturmiljö." (Lpfö 98/10 s. 7)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar