Sidor

torsdag 15 december 2011

Par i skor

På vår avdelning har vi en julkalender där de bakom luckorna döljer sig roliga uppdrag. Varje dag får ett barn öppna luckan och genomföra uppdraget. Tanken är att de genom detta ska få stå i cetrum av allas uppmärksamhet, om de vill, under några minuter. Det finns inget rätt eller fel i genomförandet utan endast den som utför uppdraget bär på svaret. Genom att alltid lyckas i uppdragen ökar barnens tillit till sig själva som tänkande och problemlösande personer. När man är färdig låter vi barnet förklara hur de har tänkt. Genom detta utvecklar barnen sin förmåga att reflektera över sina lösningar samtidigt som de utmanas och stimuleras i sin förmåga att berätta och uttrycka sina tankar. Dagens uppdrag öppnades av ett barn som fick i uppgift att hämta två par skor.

Barnet börjar med att hämta ett par skor.
- så, nu har jag hämtat två.
- Hur tänkte du? (pedagog)
-de är lika. Båda är svarta, så är de leriga båda två. Så de är ett par....men vänta!
- här är ett par till!
- Hur tänker du nu? (pedagog)
- två är ett par och så hämtade jag två till. De är ett par för att de är också leriga, och så är de i samma storlek och har samma mönster under.

Genom att hela tiden reflektera och sätta ord på sina tankar löser barnet uppgiften på sitt sätt. I kommunikationen med andra synliggörs barnets sätt att tolka och lösa uppdraget vilket leder till värdefulla och positiva erfarenheter av matematiskt tänkande. Dessutom ökar barnets tillit till sin egen förmåga när de inser att de lyckats.

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang" (Lpfö 98/10 s.10)

1 kommentar: