Sidor

torsdag 15 december 2011

Vad kan vi leka ute?

När vi är ute på gården på förmiddagen i dag är barnen uttråkade på stenhård sand, och gunggor som hela tiden är upptagna. Då är det tur att vi har våran roliga naturhörna att leka i. Det kan tyckas ganska skräpigt och rörigt för vuxenögon, men barnen ser möjligheterna i alla "skräpsaker" som finns där. Ett av barnen föreslår att vi går dit, så ett gäng på fyra barn och en pedagog går runt till baksidan och plötsligt är det roligt ute igen. Några av barnen klätrar i kanoten och far långt i väg, det gungar friskt. Efter en stund upptäcker en av barnen att det ligger fullt med brädbitar runt kanoten och i slänten upp, nu utbryter en febril aktivitet med att hämta brädbitar och lassa i kanoten. det lastas både fram och bak i kanoten, barnen går upp och ner i slänten och bär tunga och lätta, långa och korta brädbitar nu börjar det ta slut på brädorna, men kanoten blir mer och mer fylld. Vi håller på ända tills vi ser matbilen komma och då vet barnen att det är dags att gå in och äta lunch. Nöjda och glada går vi in.


I den här leken har barnen tillägnat sig en mängd begrepp bland annat olika lägen i kanoten och upp och ner i slänten. När barnen bär på alla olika brädbitar får de begreppen samtidigt som de får känna, till exempel tung och lång etc. De har också upplevt tidsordning, när matbilen kommer är det dags att gå in och äta lunch. Men framför allt har de fått stimulera sin fantasi och haft roligt.
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära" ( Lpfö 98/10)

1 kommentar:

  1. Vilken inbjudande miljö att leka, fantisera och lära i och inte minst lyhörda, lyssnande och lekfulla pedagoger!

    SvaraRadera