Sidor

fredag 9 december 2011

Projekt längd

Som lärarstudent har jag fått i uppgift att göra ett utforskande projekt som har med matematik att göra tillsammans med några barn. Jag följde barnen under några dagar för att få fatt på vad de intresserade sig för. Barnen håller på med matematik hela tiden och det blev nästan svårt att välja. Något som jag såg var att de mätte sig mot en sifferrad som sitter på väggen. De jämförde och ville veta hur långa alla var och vem som var längst. Jag valde att vi skulle forska mer om mätning och längd.


Jag och fyra barn pratade om vad som är bra och kul med mätning och då kom det fram många kloka svar.
- Hur stor man är, om man är långare...
- Fröken var långare.
- Jag var längst barn, jag är 55 och jag är äldst!
- Jag var 100! (kan stämma mot verkligheten då barnet förmodlign är 100-110 cm lång)

Jag frågade om det fanns något ute i naturen som vi skulle kunna mäta oss med.
- Träd!
- Pinnar, lååånga pinnar!
- Ett svärd kanske.

Vi gick på pinn-, träd- och svärdjakt i skogen. Där hittade vi många pinnar, korta och långa, vi hittade också ett jättestort träd som vi mätte oss mot.


- Det här trädet är ju jättehögt, hur långt kan det vara? (undrar jag) - Ända upp till himmlen! (tror ett av barnen)

Några pinnar fick följa med till förskolan och ett av barnen föreslog att vi skulle måla dem.
Så här såg det ut i ateljén när barnen målade sina pinnar.





"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar" (Lpfö 98 rev 2010 s.10)

Tack alla barn och alla pedagoger för tre jätteroliga veckor på Förskolan!

3 kommentarer:

  1. Jättekul att läsa...vad mycket du har fått in i ditt matematikprojekt med barnen

    SvaraRadera
  2. Härligt att du tar med dig barnen ut i naturen och att dom sen får " ta med sig naturen in" och där fortsätta bearbetet med pinnarna! Vilka konstverk
    det dessutom blev! Säkert blir dessa pinnar referenser till fler samtal om längd.

    Lisbeth, pensionerad mellanstadielärare

    SvaraRadera
  3. Underbar bild då ett barn släpar hem den långa pinnen!!! Fint med en sådan tillåtande pedagogik! Då utvecklas verkligen barnet och stimuleras,
    utan att vi, pedagoger, sätter gränser. Fint arbete i Längd!

    SvaraRadera