Jag och fyra barn pratade om vad som är bra och kul med mätning och då kom det fram många kloka svar.
- Hur stor man är, om man är långare...
- Fröken var långare.
- Jag var längst barn, jag är 55 och jag är äldst!
- Jag var 100! (kan stämma mot verkligheten då barnet förmodlign är 100-110 cm lång)
Jag frågade om det fanns något ute i naturen som vi skulle kunna mäta oss med.
- Träd!
- Pinnar, lååånga pinnar!
- Ett svärd kanske.
Vi gick på pinn-, träd- och svärdjakt i skogen. Där hittade vi många pinnar, korta och långa, vi hittade också ett jättestort träd som vi mätte oss mot.
Några pinnar fick följa med till förskolan och ett av barnen föreslog att vi skulle måla dem.
Så här såg det ut i ateljén när barnen målade sina pinnar.
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar" (Lpfö 98 rev 2010 s.10)
Tack alla barn och alla pedagoger för tre jätteroliga veckor på Förskolan!
Jättekul att läsa...vad mycket du har fått in i ditt matematikprojekt med barnen
SvaraRaderaHärligt att du tar med dig barnen ut i naturen och att dom sen får " ta med sig naturen in" och där fortsätta bearbetet med pinnarna! Vilka konstverk
SvaraRaderadet dessutom blev! Säkert blir dessa pinnar referenser till fler samtal om längd.
Lisbeth, pensionerad mellanstadielärare
Underbar bild då ett barn släpar hem den långa pinnen!!! Fint med en sådan tillåtande pedagogik! Då utvecklas verkligen barnet och stimuleras,
SvaraRaderautan att vi, pedagoger, sätter gränser. Fint arbete i Längd!