Sidor

onsdag 21 september 2011

Barns kunskaper om svampar

I en skogsbacke i närheten av förskolan hittade en flicka dessa svampar som hon kom fram med till pedagogen.
Pedagogen: - Vad har du hittat?
- Det är höstkantareller.
Barnen kommer till förskolan med så mycket förkunskaper om olika saker och företeelser omkring dem. Vi som jobbar inom förskolan har förmånen att få ta del av så mycket kunskap.

I läroplan för förskolan står det att läsa om begreppet kunskap:
" Kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskap kommer till uttryck i olika former - såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet - som förutsätter och samspelar med varandra. Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. " (LpFö 98/10 s.6)

Flickan som kom med svamparna hade en förkunskap med sig till förskolan om höstkantareller. Svampar har vi sett ett stort intresse av i gruppen. Barnen kopplar till sin egen erfarenhetsvärld och benämner svamparna med egna namn också. Det är mammasvampar, pappasvampar, bebissvampar, storebrorsvampar.
Vilken fascinerade värld av fantasi och lek vi blir inbjudna till när barnen delar med sig av sitt sätt att skapa kunskap och sätter in det i ett för dem meningsfullt sammanhang. Vi får se hur vi ska utmana barnen vidare i deras intresse av svampar, kom gärna med förslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar