Sidor

tisdag 27 september 2011

Den Japanska lyktan lyser!

- Ja, nu lyser den!
En flicka på äldrebarnsavdelningen ville gärna utforska lyktorna för en tid sedan. Hon började, precis som de andra barnen tidigare gjort, med att skissa av växten. Sedan ville hon ta reda på om hennes hypotes stämde. Hon hade nämligen klurat länge på varför denna växt hette Japans lykta, och nu hade hon nog kommit på det.
- Den lyser bara om man har ljus på den (barn)
- Ok, ska vi prova med en lampa som vi lyser med (pedagog)
- Ok.
- Lyser den? (pedagog)
- Nja, fast det var inte så jag menade. (Barn)
-Hur tänker du nu? (pedagog)
- Alltså, jag menar med ljus och tändare. (barn)
- Jaha, menar du ett ljus som man tänder med tändare eller tändsticka? (pedagog)
- Ja. (barn)
- ok, ska vi prova? (pedagog)
- Ja, men vi måste ta bort knoppen i mitten. (barn)


- Det funkar (barn)

Utifrån flickans erfarenheter och förkunskaper hade hon skapat en plan på hur man kunde få växten att lysa. För henne var det självklart att ett ljus måste tillföras, precis som på andra ljuslyktor. Intressant tycker vi pedagoger. Denna tanke hade inte alls slagit oss. Flickan visade tydligt på hur hennes tidigare erfarenheter och kunskaper kunde användas i andra sammanhang och då bilda en helhet. Hon hade planerat och reflekterat kring tidigare upptäckter för att komma fram till en ny hypotes. Vi ser tydligt vikten av att låta processen ta tid. Den behöver gro hos barnen. I detta fall hade vi inga färdiga rätta svar, men ofta när barnen undersöker sitter vi vuxna inne med de rätta svaren. Kanske råkar vi, omedvetet eller medvetet, ge barnen svaren alldeles för tidigt. Då tappar de intresset och missar den värdefulla reflektionen och bearbetningen av upplevelser som kan leda fram till nya upptäckter. Tydligt blir även att när man utgår från barnens vardagsvärld i arbetet med naturvetenskap skapas en naturlig förståelse för naturvetenskapliga begrepp.

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtal om naturvetenskap" (Lpfö 98/10 s.10)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar