Sidor

tisdag 13 september 2011

Titta vad vi hittade på gården!

En liten del av vår förskolegård utgörs av grå cementplattor. Dessa brukar barnen få måla med vattenfärger på vilket de tycker är roligt. När plattorna är blöta är det härligt och spännande att se hur färgerna smälter ihop och bildar nya färger och mönster, för att inte tala om hur läckert det är att måla när det samtidigt regnar. 
I förra veckan målade vi av de Japanska lyktorna och nu återfann vi dem även ute på gården på cementplattorna. Helt gjorda på eget initiativ. Roligt med detta intresse och denna fascination för växten!

Ytterligare ett stort intresse hos barnen under denna årstid är vattenleken utomhus. Den gånga veckan har det regnat en hel del vilket är toppen tycker våra barn på förskolan. De samlar vatten i hinkar och kastruller som de sedan häller ned i den sluttande rabatten på gården.Vi har upptäckt att några av barnen springer till denna rabatt så fort det har regnat . Upplevelserna och upptäckterna från detta utforskande hoppas vi stimulerar dem till att utforska vatten även i andra miljöer och omgivningar. Hur blir det om vi häller vatten på annat underlag? Hur rinner det på asfalt? I sand?
Vi tror att det är viktigt att barnen har möjlighet att utforska naturvetenskapliga fenomen i sin närmiljö eftersom de då har möjlighet att återvända och återuppta sitt utforskande där de senast avslutade det. 

Utevistelsen är viktig i vår verksamhet och därför går vi dagligen ut. Ibland är vi på gården och leker, och ibland går eller åker vi iväg på utflykter till olika platser. I läroplanen för förskolan poängteras vikten av att ha en verksamhet som växlar mellan både inne och uteaktivitet:

"Verksamheten ska ge utrymme för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och lärande såväl inomhus som utomhus. Utomhusvistelsen bör ge möjlighet till lek och andra aktiviteter både i planerad miljö och i naturmiljö." (Lpfö 98/10 s.7)

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära"  (Lpfö 98/10 s. 9)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar