För att fånga alla barnens intresse och nyfikenhet för i högläsningen, under vilan, har vi numer en "sagotant" som kommer på besök. Det är alltid lika spännande att se vem det är som kommer och hur hon ser ut. Hon sitter för nuvarande på en läktare medan barnen sitter eller ligger på den stora mattan och lyssnar. För att skapa en mer fantasifull och spännande stund har vi börjat skapa en sagostol som "sagotanten" kan sitta och läsa på. Tanken är att det ska bli tydligt för barnen att vi kliver in i sagans värld, och då lämnar vi allt annat åt sidan. Vilan ska vara en avkopplande och njutfull stund mitt på dagen där fanatasin och kreativiteten ska stimuleras.
Att varje dag göra läsningen till en spännande upplevelse blir den någonting som barnen ser fram emot och kan njuta av. Dessutom blir läsningen rolig även för oss pedagoger som får gå in i en roll och tack vare det bli engagerade och inlevelsefulla i vår läsning. Förutom att vara en avkopplande stund, berikar läsningen barnens ordförråd och stimulerar och utvecklar barnens uttal och känsla för hur språket låter. Suget för att lära sig att läsa och berätta själva blir stort hos de barn som ofta får höra böcker läsas för dem.
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra." (Lpfö 98/10 s.10)
Stolen kommer vi att fortsätta arbeta med. Barnen har klippt ut bilder som de kommer att göra decoupage med. Vi hoppas att deras delaktighet i detta projekt kommer att göra dem ännu mer nyfikna och engagerade i läsningen.
Några av barnen på vår avdelning har börjat skapa garnkonst. Spännande att se hur detta slutar. Otroligt läckert blir det i alla fall. Garn är ett material som ofta glöms bort i det kreativa skapandet, användandet begränsas istället till allmänt pyssel så som garn-bollar och till att väva med. Genom att att låta barnen utforska garnet på detta sätt, utan att ha en bild av hur den färdiga produkten ska se ut, blir skapandet spännande och stimulerande. Då flyttas fokus från den färdiga produkten till processen, det vill säga till vägen fram till produkten. Vi hoppas nu bara att intresset för konstformen fortsätter att växa. Kanske klä in andra föremål?
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap." (Lpfö 98/10 s. 10)
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap." (Lpfö 98/10 s. 10)
Vad kul att se och läsa om era spännande projekt! Vilken bra idé med sagostol. Då blir det som sagt något mer av sagostunden och säkert ett jättebra sätt att fånga barnens uppmärksamhet! /Anna
SvaraRaderaNågon dag ska jag klä ut mig till ett barn och vara med på sagostunden.
SvaraRadera