Sidor

lördag 10 september 2011

Vi fortsätter med lyktorna!

Intresset för de Japanska lyktorna har varit stort. De barn som valde att undersöka lyktorna har under veckan fått många frågor om vad de egentligen gjorde inne den dagen. Tack vare det stora intresset fick barnen under samlingen i onsdags välja på att måla av lyktorna, undersöka lyktorna eller på att gå ut. De som tidigare undersökt dem och ytterligare 4 barn valde att måla av dem i ateljén. 4 barn ville undersöka dem, och resterande gäng valde att gå ut och leka.

Genom att måla de Japanska lyktorna visar barnen på sitt lärande genom skapandet. Alla människor är olika. Vi tänker olika och vi har olika "lärstilar". Vissa lär sig genom att lyssna eller titta, andra genom att läsa eller skapa, medan några lär sig genom att uppleva eller leka sig till kunskap. Eftersom alla är olika är vår ambition att stimulera alla barn att utvecklas på bästa möjliga sätt utifrån sin lärstil. Därför försöker vi skapa tillfällen där alla kan ta till sig kunskapen. Genom att få uppleva kunskap på många olika sätt bildas en helhet som gör den förståelig och mångsidig.



Följande återfinns i läroplanen för förskolan. I citatet pekar man på vikten av att variera arbetssätten för att kunna befästa kunskaper:

 "Kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskap kommer till uttryck i olika former - såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet - som förutsätter och samspelar med varandra." (Lpfö 98/10 s.6)


Under den skapandeprocessen uppmanades barnen att titta noga på de Japanska lyktorna, de skulle titta på färg, form, textur m.m.
Efteråt såg jag några av barnen jämföra lyktorna med sin målning. Barnet på bilden konstaterade - Ja, de är lika. Samma färg!

Hos de barn som denna gång valde att undersöka de Japanska lyktorna tog intresset och motivationen slut efter en kort stund. Varför? Vi pedagoger har samtalat och reflekterat kring detta och vi tror att detta berodde på att frågorna och hypoteserna kring lyktorna inte ursprungligen kom från dem. Det fanns alltså inte samma intresse från början. Dessutom såg de barnen i ateljén som målade och blev istället sugna på att göra det.  Vi kan även ana att dessa barn redan visste att lyktorna inte lös i mörker eftersom den tidigare gruppen berättat det, och därmed försvann spänningen i undersökningen.

Det vi lärt oss av detta är att alltid utgå från barnens intresse, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Vi måste fånga ALLA barnen där de befinner sig. Vi måste kunna utmana dem på rätt nivå annars tappar de motivationen och intresset.



 I läroplanen för förskolan finns riktlinjer för personalen som arbetar inom yrket. Nedan följer två citat som är centrala i allt lärande och som aldrig får glömmas bort:

"Förskollärare ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen
- upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker,
- ställs inför nya utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya färdigheter, erfarenheter och kunskaper" (Lpfö 98/10 s.11)

Veckan är nu slut. Nästa vecka blir även den, förhoppningsvis, fylld av massa lustfyllt lärande. Kul att så många hittat till vår sida nu! Lämna gärna en kommentar, sådant uppskattas.
Tack för att ni följer vårt arbete med dessa fantastiska barn på vår förskola!
Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar