Sidor

tisdag 6 september 2011

Vi undersöker de Japanska lyktorna

Idag var det då dags att undersöka de Japanska lyktorna. Efter morgonens samling fick barnen välja på att gå ut på gården och leka, bygga lego eller att undersöka de japanska lyktorna. De flesta valde att gå ut, två stannade inne och byggde lego och fyra barn ville undersöka lyktorna.

Naturvetenskap i förskolan är en naturlig del av verksamheten och därför vill vi uppmuntra och utveckla barnens intresse och förståelse för ämnet. I förskolan handlar naturvetenskap om att få möjlighet att upptäcka och undersöka naturvetenskapliga fenomen genom lek och aktivitet. I läroplanen pekar man ofta på lekens betydelse i lärandet:

"Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande ska prägla verksamheten i förskolan." (lpfö 98/10 s.6) 


Vi valde att sätta oss i ateljén för att inleda med lite prat och skisser. Vi tog fram pennor och papper för att barnen skulle kunna skissa hur vi skulle gå tillväga i utforskandet, och vilka eventuella hjälpmedel eller verktyg som skulle behövas.

- Hur ska vi undersöka om de lyser i mörkret?
- Man måste släcka!
- De är ju orangea och orange lyser i mörker.
- Jag ser en gul-gröning, varför är det olika färger. Wow, den här blir ju orange.
- De är mindre när de är gröna, de orangea är störst!
- Den här gröna håller på att bli orange, då blir de större.

På eget initiativ började barnen rita av lyktorna. De tittade noga på texturen och på färgerna, samtidigt som de samtalade med varandra.


- Titta, de har streck också!
- Jag har gjort en liten Japansk lykta. Vem vill kolla in min jättestora lykta då?
- Jag ska göra pinnen som den står på också.
- Nu ska jag göra mina streck.
- vad är det du har ritat i mitten där? (pedagog)
- det är själva kärnan, eller ärtan.
 


- Hur kan vi undersöka om de lyser? (pedagog)
- Vi går ut mitt i natten, eller så sover vi över på förskolan i natt.
- Finns det något annat sätt än att vänta till natten? (pedagog)
- Vi kan gå in i ett jättemörkt rum. Där i förrådet!
- Ska vi prova?
- Nu ska ni få ställa hypoteser. Vad tror ni händer i det mörka rummet? (pedagog)
- De lyser nog
- Ja, de lyser, de heter ju lyktor.
- mmm, de lyser.
- Ja de lyser.
- Först ska jag testa om teckningen lyser.
- jag också.
- Men papper kan inte lysa
- Jo, orange lyser alltid.


Vi provar våra hypoteser och kommer fram till att ingen av färgerna lyser i mörkret. Efteråt vill barnen titta inuti lyktorna. Vi öppnar en grön, en gul och en orange.

- Titta, jag hade rätt.
- Hur menar du? (pedagog)
- Först är den grön sen gul och sen orange.
- Ok, hur tänker du nu?
- Den gröna är minst, sen den gula och den orangea är störst.

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att ursilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap" (lpfö 98710 s. 10)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar