Sidor

måndag 19 september 2011

Imse Vimse Spindel...

- Vet ni vad? Jag kan sjunga Imse vimse spindel på finska. Vill ni höra? (pedagog)
- JA!

Hämä-hämähäkki kiipes langalle.
Tuli sade rankka, hämähäkin vei.
Aurinko armas kuivas satehen,
hämä-hämähäkki kiipes uudelleen.

 - Hur sjunger man Imse vimse spindel på italienska?
- hur sjunger man på engelska?
- Jag vet inte, men det får vi ta reda på? Hur ska vi göra det tycker ni? (pedagog)
- Vi får åka dit och fråga någon som bor i det landet.
- Ja, finns det något annat sätt tror ni? (Pedagog)
- Om det finns någon i sverige som kan Italienska eller engelska så kan vi ringa.
- Känner ni någon? (pedagog)
- Nä.
- Ska vi söka på internet? (pedagog)
- Ja



Intresset för sången på olika språk har vuxit sig stor, och favoriten på samlingen är när barnen får välja en av språken att sjunga sången på. Norska och danska tycker barnen är riktigt roligt, och vi pedagoger med förstås. Förutom att det är otroligt roligt att sjunga på många olika språk så stimuleras barnens språkutveckling genom detta, och deras nyfikenhet för andra kulturer och språk uppmuntras.

"Det svenska samhällets internationnalisering ställer höga krav på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell mångfald. Förskolan är en social och kulturell mötesplats som kan stärka denna förmåga och förbereda barnen för ett liv i ett alltmer internationaliserat samhälle. Medvetenhet om det enga kulturarvet och delaktighet i andras kultur ska bidra till att barnen utvecklar sin förmåga att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar." (Lpfö 98/10 s. 6)

Material och rekvisita som används vid våra samlingar står alltid framme så att barnen kan leka samling med det när helst de vill. Just nu leker barnen samling väldigt ofta. De sätter upp namnlappar, gör stapeldiagram och presenterar dagen, och så sjunger de utifrån sångkorten med flaggor på. De sjunger Imse vimse på alla möjliga hitte-på-språk, ibland kompade av någon kompis som spelar på trumman och ibland utan komp. I denna lek stimuleras barnens kreativa förmåga och de får utrymme att bearbeta sina upplevelser. Genom leken får de möjlighet att förstå sin omvärld och erövra ny kunskap utifrån sina egna förutsättningar. Att se barnen leka samling på detta sätt är härligt, det ger oss ett kvitto på att vi fångat deras intresse och uppmärksamhet.

Det gäller att vara lyhörd och ta till vara det som barnen säger och intresserar sig för, då blir verksamheten mycket roligare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar