Vi har fått vackra ”Japanska lyktor” av en förälder. Intresset för dessa fenomenala blommor var stort. När namnet på dessa uppdagades uppkom några kloka funderingar.
- vad är det här?
- De heter ”japanska lyktor”.
- Jaha, lyser de på natten?
- Jag vet inte. Det får vi ta reda på! Hur gör vi det?
- Vet inte. Jag måste ta reda på om de gröna, röda och gula lyser olika.
Naturvetenskapen har ursprungligen vuxit fram ur vårt behov att finna svar på frågor om livet och den värld vi lever i. Därför måste intresset och lusten att undersöka och utforska dessa växter tas till vara och stimuleras. Motivationen och drivkraften, att söka ny kunskap, som finns hos barnen är något som vi på förskolan planerar vår verksamhet utifrån. När vi utgår ifrån barnens erfarenhetsvärld och intressen blir lärandet lustfyllt och givande.
Hur vi kommer att gå till väga för att besvara frågorna återstår att se, men en sak som är säker är att vi vuxna är lika nyfikna som barnen på svaret!
Drivkraften som finns hos barnen att erövra ny kunskap sprider sig som ringar på vattnet även till oss vuxna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar