Sidor

torsdag 1 september 2011

Legobygge

Två pojkar på en av äldrebarnsavdelningarna har byggt skepp i lego-hörnan. När de är klara med sina byggnationer ber de om att få låna kameran för att dokumentera dem. De tar kort på varandras skepp. Några dagar senare sätter vi oss framför datorn för att tillsammans lägga upp bilderna på skeppen på bloggen. Pojkarna väljer ut bilder själva och bifogar dem till inlägget själva. När de ska finna bilderna på datorn krävs samarbete. Den ena läser upp bokstäver och siffror medan den andre hittar motsvarande på tangentbordet.

"Barnen ska få stimulans och vägledning av vuxna för att genom egen aktivitet öka sin kompetens och utveckla nya kunskaper och insikter" (Lpfö 98/10 s.7)
En förutsättning för detta är att barnen får ta del av och öva sig genom varierade former av verksamhet som balanseras och bildar en helhet.
När pojkarna ska förklara vad som ska stå i blogg-inlägget om deras legobygge säger de:Två killar har gjort två skepp av lego. En heter "X-vinge" och den andra heter "det knasiga skeppet".


- Det där är min X-vinge
- Och det där är mitt skepp som kan skjuta, den snurrar då.
- Vad betyder X-vinge? (pedagogen frågar)
- Du vet väl? Det är som ett X. Den åker på sidan så (visar med hela kroppen) då ser den ut som ett X.
- jag kanske kan bygga om flygplanet och visa?
- Kan vi bygga idag igen? Eller imorgon?
- Vi bygger nu!

De börjar återskapa skeppen som de tidigare byggt. Under processen samtalar de och hjälper varandra att komma ihåg hur de tidigare gått tillväga. Lite då och då kommer de och tittar på bilderna på datorn för att veta hur de ska gå vidare i bygget. Efter ett tag vidareutvecklar de skeppen, gör dem "bättre". Skeppen får extra motorer och framförallt görs de "snyggare".
Pojkarna utvecklar sin förmåga att iaktta och reflektera i detta arbete. I läroplanen för förskolan står följande skrivet:
"Förskolan ska vara en levande social och kulturell miljö som stimulerar barnen att ta initiativ och som utvecklar deras sociala och kommunikativa kompetens. Barnet ska också ha möjlighet att enskilt fördjupa sig i en fråga och söka svar och lösningar"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar